Haydns, Mozarts, Beethovens och Schuberts musik upphör aldrig att tjusa och fascinera, och ibland roa, oroa eller till och med provocera. Men vad är det egentligen som är ”wienklassiskt” i deras musik? Vad är deras plats i förhållande till sin omvärld? Hur har synen på dem och deras verk förändrats med tiden? Och vad angår oss musiken idag?
Med hjälp av ett smörgåsbord av bilder, citat och filmklipp – och musik förstås! – vägleder Måns Tengnér. Vi får möjlighet att komma tonsättarna och deras samtid inpå livet, men också att kritiskt bedöma hur deras musik har kommit att betraktas av både deras samtid och eftervärlden.
29/9: Hur klassiskt är egentligen det klassiska?
Från barock och klassicism – och om vårt behov av etiketter. Klassicism i bildkonst, litteratur och musik. Wien i förhållande till andra musikstäder.
6/10: “Jag var tvungen att vara originell” – kring Haydn och Mozart
Joseph Haydn och Wolfgang Amadé Mozart definierar den wienklassiska stilen med skilda liv och förutsättningar: som trogen hovkompositör och som osäkert fri företagare.
13/10: ”Hur avundsvärd är inte din lott!” – kring Beethoven och Schubert
Två livsöden, två vägar, två temperament som på var sitt sätt leder musiken in i 1800-talet och romantikens värld.
20/10: I skuggan av de största: Boccherini och alla de andra
De stora mästarna har förstås kollegor och konkurrenter, som i många fall till och med är mera kända och uppskattade under sin livstid. Vilka guldkorn har vi försummat när det mest är de fyra största som fått stå i rampljuset? Och vart tog kvinnorna vägen?
27/10: Wienklassicismen i Sverige
En lite annorlunda ”klassicism” blomstrar i det gustavianska Stockholm, när internationellt kända musiker som Naumann, Kraus och Vogler väljer att arbeta här, i sällskap med svenska personligheter som Johan Wikmanson och Anders Wesström.
3/11: Wienklassikerna och eftervärlden
Musikens ”wienklassicism” har både idealiserats, missförståtts, ifrågasatts och återupptäckts i omgångar under de senaste 200 åren. Och ännu har vi inte upptäckt allt…