Vinjett till föreläsningsserien En böhmisk och mährisk rapsodi

Konstmusiken från Böhmen och Mähren har genom århundraden bjudit på färgstarka bidrag inom både opera, orkester- och kammarmusik. 

Med olika medel har kompositörerna sökt sig fram till en egen röst. Samtidigt har de varit tvungna att kämpa för att bli respekterade i en dominerande tysk-österrikisk musikkultur.  

I serien presenteras ett urval av dessa tonsättare och deras verk – som vanligt utifrån ett rikt material av musik och bilder.

16/2: Prolog: från Jan Hus (c:a 1369-1415) till Jan Václav Voříšek (1791-1825)

Från kyrkoreformatorn Jan Hus’ dramatiska 1400-tal och under sekler framåt, levererar Böhmen och Mähren framstående virtuosa musiker till hovkapell och kyrkor runt om i Europa. 

23/2: Bedřich Smetana (1824-1884)

Med operor som Brudköpet och Libuše, orkestersviten Mitt fosterland och stråkkvartetten ”Ur min levnad” blir Smetana en huvudperson och en symbol för den tjeckiska frigörelsen. 

2/3: Antonín Dvořák (1841-1904)

Antonín Dvořák förenar böhmisk-mährisk folkton med inspiration från både Wagner, Liszt och Brahms i sin musik, och blir gudfader för en generation av amerikanska tonsättare. 

9/3: Leoš Janáček (1854-1928)

Från att debutera som en senromantisk elev och arvtagare till Dvorak går Janacek sin egen väg och kommer att skapa en musik för 1900-talet som inte liknar någon annan. 

16/3: Bohuslav Martinů (1890-1954)

I Martinůs musik möts ett modernistiskt experimenterande och en ständig längtan tillbaka till hemlandets traditioner och uttryck.

23/3: Vítězslava Kaprálová (1915-1940)

De allra senaste åren har inneburit ett senkommet internationellt genombrott för denna bortglömda pianist, kompositör och dirigent.