Begrepp som ”modern musik” eller ”nutida musik” har ofta blivit synonymt med 1900-talets tekniskt komplicerade, kanske svårtillgängliga experimentella musik. Men konstmusiken under 1900-talet kan också vara underhållande, lekfull, känslosam, gränsöverskridande och förförisk. Mot bakgrund av seklets dramatiska samhällsomvälvningar möter vi en rad spännande människoöden och en oanad spännvidd av musikaliska uttryck och stilar.

1. Senromantik, impressionism och expressionism
”Det långa 1800-talet” går mot sitt slut med både gigantiska orkestrar och förfinade uttryck. Möt tonsättare som Strauss, Mahler och Puccini.

2. Jag känner luften av främmande planeter
Mot nya musikaliska språk för en ny tid. Möt tonsättare som Debussy, Stravinskij, Schönberg, Berg och Webern.

3. Mellan kabaret och nyklassicism
”Det glada 20-talet” medger ett enklare och mera vardagligt förhållande mellan tonsättare och publik. Ett återupptäckande av äldre tiders uttryck. Möt tonsättare som Hindemith, Poulenc, Weill och Boulanger.

4. Vari består det äkta? Bekännelser med dolda budskap
Att hitta sin egen röst genom folkmusik, språk och regionala traditioner blir åter angeläget i en splittrad värld. En stor del av 1900-talsmusiken bär på djupt personliga vittnesmål. Men allt är kanske inte som det verkar. Möt tonsättare som Sjostakovitj, Prokofjev, Crawford Seeger, Copland, Larsson, Vaughan Williams och Messiaen. 

5. Från ingenjörskonst till minimalism
De radikala modernisterna betraktas som vetenskapsmän som ska bygga en ny värld ur andra världskrigets ruiner. Men många ifrågasätter också den stränga regeltyrningen av musiken. Möt tonsättare som Britten, Martinu, Schaeffer, Boulez, Stockhausen, Lutoslawski, Nilsson, Blomdahl, Cage och Riley.

6. Postmodernism, nyromantik och ett nytt sekel
Det senare 1900-talet ger upphov till en unik variation i uttryck och stilar. Är allt numera tillåtet i konstmusiken? Möt tonsättare som Penderecki, Ligeti, Pärt, Glass, Hillborg, Chin och Saariaho.