Den katolska kyrkans svar på Luther och de andra reformatorerna blir att satsa på storslagna och dramatiska uttryck, men också på det intensivt personliga: hos målare som Tintoretto och Caravaggio liksom hos musiker som Monteverdi och Gabrieli.

Musik-/videoexempel i denna föreläsning:

1. William Corkine: Fly swift my thoughts
Cantar alla Viola:
Nadine Balbeisi, sopran
Fernando Marin, viola da gamba

2. Giovanni Perluigi da Palestrina: Magnificat primi toni a 8
Voces8

3. Mateo Flecha d.ä.: La Bomba (ensalada)
Ensemble Clément Janequin.

4. Clément Janequin: Le chant des oiseaux
Chants de Garonne

5. Anonym: The Willow Song
Meredith Hall, sopran
Jacob Heringman, renässansluta

6. William Byrd-Thomas Morley: My Lord of Oxenford’s Maske
Jakob Lindberg, luta
The Dowland Consort

7. Giaches de Wert: Queste non son più lagrime
Les Arts Florissants. Dir: William Christie & Paul Agnew

8. Carlo Gesualdo da Venosa: O dolorosa gioia
La Compagnia del Madrigale

9. Why Michelangelo did’nt paint the Last Supper
Från TV-filmen ”Monty Python Live in Hollywood”

10. Giovanni Gabrieli: Magnificat för 33 stämmor
Gabrieli Consort & Players
Dir: Paul McCreesh

11. Rekonstruktion av Buontalentis teater i Uffizierna, Florens
Musik: Cristofano Malvezzi: Sinfonia a 6
Taverner Consort & Players. Dir: Andrew Parrott

12. Cristofano Malvezzi: O fortunato giorno ur Bröllopsintermedier 1589
Taverner Consort & Players
Dir: Andrew Parrott

13. Alessandro Piccinini: Ciacona
Jan Grüter, teorb

14. Barbara Strozzi: L’amante consolato
Peggy Bélangier, sopran
Michel Angers, teorb

15. Claudio Monteverdi: Pur ti miro, slutduett ur ”Poppeas kröning” (1643)
Nuria Rial, sopran
Philippe Jaroussky, countertenor
L’Arpeggiata
Dir: Christina Pluhar