Konstmusiken från Böhmen och Mähren har genom århundraden bjudit på färgstarka bidrag inom både opera, orkester- och kammarmusik.
Med olika medel har kompositörerna sökt sig fram till en egen röst. Samtidigt har de varit tvungna att kämpa för att bli respekterade i en dominerande tysk-österrikisk musikkultur.
I serien presenteras ett urval av dessa tonsättare och deras verk – som vanligt utifrån ett rikt material av musik och bilder.
16/2: Prolog: från Jan Hus (c:a 1369-1415) till Jan Václav Voříšek (1791-1825)
Från kyrkoreformatorn Jan Hus’ dramatiska 1400-tal och under sekler framåt, levererar Böhmen och Mähren framstående virtuosa musiker till hovkapell och kyrkor runt om i Europa.
23/2: Bedřich Smetana (1824-1884)
Med operor som Brudköpet och Libuše, orkestersviten Mitt fosterland och stråkkvartetten ”Ur min levnad” blir Smetana en huvudperson och en symbol för den tjeckiska frigörelsen.
2/3: Antonín Dvořák (1841-1904)
Antonín Dvořák förenar böhmisk-mährisk folkton med inspiration från både Wagner, Liszt och Brahms i sin musik, och blir gudfader för en generation av amerikanska tonsättare.
Från att debutera som en senromantisk elev och arvtagare till Dvorak går Janacek sin egen väg och kommer att skapa en musik för 1900-talet som inte liknar någon annan.
16/3: Bohuslav Martinů (1890-1954)
I Martinůs musik möts ett modernistiskt experimenterande och en ständig längtan tillbaka till hemlandets traditioner och uttryck.
23/3: Vítězslava Kaprálová (1915-1940)
De allra senaste åren har inneburit ett senkommet internationellt genombrott för denna bortglömda pianist, kompositör och dirigent.