”Det långa 1800-talet” går mot sitt slut med både gigantiska orkestrar och förfinade uttryck. Möt tonsättare som Strauss, Mahler och Puccini.
Musik-/videoexempel i denna föreläsning:
1. Karlheinz Stockhausen: Kontakte (1958)
Antonio Pérez Abellán, piano/slagverk
Andreas Boettger, slagverk
Kungl. Musikhögskolans inspelning.
2. Karlheinz Stockhausen introducerar Kontakt
Från Polarprisföreläsning 2001
Kungl. Musikhögskolans inspelning
3. Richard Wagner: Liebestod ur Tristan och Isolde (1859)
Nina Stemme, sopran
The Verbier Festival Orchestra
Dir: Iván Fischer
4. Sergej Rachmaninov: Pianokonsert nr. 2 (1900-1901)
Helène Grimaud, piano
Luzern Festival Orchestra
Dir: Claudio Abbado
5. Richard Strauss: Also sprach Zarathustra (1896): inledningen
Wiener Philharmoniker
Dir: Gustavo Dudamel
6. Richard Strauss: Also sprach Zarathustra (1896): slutet
Wiener Philharmoniker
Dir: Gustavo Dudamel
7. Gustav Mahler: Symfoni nr. 8 (1907)
London Philharmonic Orchestra
Dir: Klaus Tennstedt
8. Hugo Wolf: Anakreon’s Grab (1888-89)
Gabrielle Lochard, sopran
9. Éduoard Lalo: ”La Sieste” ur ”Namouna” (1882)
Monte Carlos Filharmoniska orkester
Dir: David Robertson
10. Erik Satie: Gymnopédie nr. 1 (1888)
Alexandre Tharaud, piano
11. Edvard Grieg: Aften på Høyfjellet op. 68:4 (1898-99)
Ruslan Sogly, piano
12. Gamelanmusik från Java och Bali
13. Claude Debussy: ”Pagodes” ur ”Estampes” (1903)
Yejin Gil, piano
14. Claude Debussy: Pelléas och Melisande (1902)
Alison Hagley (Mélisande)
Neill Archer (Pelléas)
Welsh National Opera.
Dir: Pierre Boulez
Regi: Peter Stein
15. Giacomo Puccini: Madama Butterfly, akt 2 (1904)
Raina Kabaivanska (Butterfly)
Lorenzo Saccomani (Sharpless)
Eleonora Jankovic (Suzuki)
Verona Teatro Arena Orchestra
Dir: Maurizio Arena
16. Max Reger: Fuga D-dur op. 59 nr. 6 (1901)
Martin Lücker, orgel
17. Max Reger: Pianokvartett a-moll op. 133 (1914)
Mozart Piano Quartet